12 Misverstanden over Meditatie

Het woord ‘Meditatie’ roept voor veel mensen associaties op met andere dingen. En voornamelijk moeizame en zware dingen. Voor mij gaat meditatie over quality time met mezelf en ik gebruik het als dagelijks klusje om mijn mentale hygiëne te onderhouden. Hieronder wat klassieke misverstanden.

  1. Meditatie is moeilijk

Een veelgehoord argument om niet te gaan mediteren is dat het moeilijk zou zijn. Het idee alleen al om stil te zitten en stil te zijn roept al weerstand op. Maar waarschijnlijk is het alleen maar weerstand overwinnen dat moeilijk is. Stel jezelf de vraag waarom simpelweg even stil zitten voor een paar minuten moeilijk voor je zal zijn. Wat is daar dan precies moeilijk aan?

wijsheid1

2. Voor meditatie heb je wijsheid nodig.

Net zoals dat je voor een kookcursus niet hoeft te kunnen koken hoef je voor meditatie niet wijs te zijn of stil te kunnen zitten. Bij Vipassana meditatie, een van de vele soorten meditatie’s die er zijn, kom je al vrij snel in contact met een natuurlijke wijsheid die in iedereen schuilt. Meditatie is meestal een beoefening voor volwassenen en veel volwassenen hebben het idee dat ze al iets moeten kunnen voordat ze eraan beginnen. Geldt dat voor jou ook?

 

3. Meditatie doe je in de lotus houding.

De lotus houding is een zithouding op een kussen in de traditionele leer van de meditatie. Benen gekruist en zitten op een meditatiekussen. Om te beginnen met meditatie is het niet noodzakelijk om zo te zitten. Een gewone keukenstoel is prima. Zitten in stilte en een oefening doen is de essentie van meditatie. Ga maar op een stoel een paar minuten beginnen en je hebt gelijk profijt van je tijdsinvestering. Perfectionering komt later wel.

sitting1

4. Voor meditatie heb je een stille geest nodig.

Dit is het meest hardnekkige misverstand die er in onze cultuur rondgaat over meditatie. Om te mediteren heb je geen stille geest nodig en het is ook niet de bedoeling om tijdens de meditatie je best te doen om dit voor elkaar te krijgen. Zo bereik je het tegenovergestelde. Als je tijdens het mediteren ontdekt dat je geest alles behalve stil is, dan ben je goed bezig. Na het mediteren zul je erachter komen dat gedurende de rest van de dag een stillere geest een comfortabele bijwerking is.

5. Meditatie is alleen voor spirituele mensen.

Sinds een vele jaren nu worden er steeds vaker wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar meditatie. De resultaten liegen er niet om: 1. het verlaagt de bloeddruk http://nl.tm.org/bloeddruk. 2. het verlaagt de cholesterol http://nl.tm.org/cholesterol-onderzoek. 3. het afnemen van congestief hartdalen http://nl.tm.org/verminderd-congestief-hartfalen-onderzoek. 4. vermindering van angst http://nl.tm.org/angst-onderzoek. 5. afnemen van depressie en slapeloosheid http://nl.tm.org/depressie-angst-insomnia. Dit zijn onderzoeken naar 1 vorm van meditatie. Er zijn duizenden vormen van meditatie.

spirit1

6. Meditatie is een voorbijgaand modieus verschijnsel.

Alles komt en gaat. Na tweeduizend jaar in een kerk te zitten bidden naar een kruis met een dode Jezus afbeelding eraan, zijn de meeste mensen daar nu wel klaar mee. We zijn op zoek naar eerlijke transparante spiritualiteit zonder dogma’s en waar we werkelijk iets aan hebben. Meditatie is voor nu de oplossing omdat dit het meest praktisch is en waar je direct de vruchten van kunt plukken.

7. Meditatie kun je overal doen.

Klopt wel maar moet worden uitgelegd. Er zijn mensen die zeggen: ‘Ik mediteer een keer per dag onder de douche’. Je kan overal mediteren omdat je je aandacht de hele dag bij jezelf, in het nu en bij je ademhaling wilt houden. Dit is wat je uiteindelijk wilt bereiken. Tegelijkertijd in contact met jezelf staan en met de buitenwereld. Maar omdat als beginner te kunnen bereiken zal je ook tijd met jezelf in meditatie door moeten brengen zonder dat je iets anders op hetzelfde moment doet. Al is dat maar een paar minuten.

train1

8. Meditatie werkt alleen als je de leer van de Boeddha naleeft.

Jezelf in meditatieve staat begeven behoort niet tot het monopolie terrein van Boeddhisten, gelukkig. Het mag ook geen antwoord zijn als je vraag is waarom je meditatie niet werkt. Meditatie werkt namelijk altijd. Maar misschien niet op de manier zoals jij dat zou willen. Dat zijn wel interessante vragen om met jezelf door te nemen. Hoe zou ik willen dat meditatie werkt? Wat werkt er wel in mijn meditatie? Hoe voelt het om zoveel tijd en moeite te investeren in je meditatie en niet te bereiken wat je voor ogen hebt?

9. Tijdens Meditatie mag je niet bewegen.

Meditatie is een Yin oefening. En in een Yin oefening kun je prima bewegen. Maar niet op de manier zoals je in een Yang oefening zou doen. In onze westere manier van werken zijn we onbewust Yang beoefening aan het idealiseren, terwijl we deze twee in balans zouden moeten brengen. Als je zit te mediteren kun je je gewoon bewegen, maar op een volledig aandachtige manier. In een aandachtig tempo. Op een Yin manier.

silence1

10. Voor Meditatie moet het absoluut stil zijn.

Als je in de stad woont is het onbegonnen werk om een echt stille plek te vinden. Als je een kamer hebt opgezocht in je huis en je hebt je afgezonderd van eventuele huisgenoten. En wordt geconfronteerd met geluiden. Dan is dat een uitstekende manier om de geluiden te gebruiken om jezelf in het hier en nu te verankeren. Geluiden helpen je eraan herinneren dat je niet je gedachten bent. Welke gedachten krijg je van de geluiden? Welke gevoelens krijg je van de geluiden? Dat is wat er is nu. En wat er nu is wil je weten voor je meditatie.

11. Meditatie kost veel tijd.

Tijd is perceptie. Regelmatige meditatie heeft vele voordelen in het leven van een mens. Een daarvan is dat het je perceptie van tijd verandert. Voor mensen die nog niet zover zijn; maak een rekensommetje. Er zit 24 uur in een dag. Na 8 uur slaap blijft daar nog 16 uur van over. Reken maar uit hoeveel 20 of 30 minuten meditatie is in percentage van je dag. 30 minuten is 3,13% tijdsinvestering van 16 uren die je te besteden hebt. En om met meditatie te beginnen is dagelijks 5 minuten al genoeg.

time1

12. Om te mediteren moet je aan niets denken.

Meditatie is een oefening die ons leert om erachter te komen waar we mee bezig zijn. Als dat denken is, dan is dat denken. De oefening is om het denken dan niet uit te schakelen maar om je aandacht te richten op iets anders. Bijvoorbeeld je ademhaling. Het doel is niet om het denken uit te schakelen. Dat gaat je niet lukken. Het doel is je aandacht te richten op iets anders als je een gedachte op ziet komen. Het lijkt op het eerste gezicht een onzinnige oefening als het doel niet is om de gedachten uit te schakelen, maar wel het verleggen wel onze aandacht. Waar zijn we dan mee bezig? In meditatie is oefenen het enige doel. Door meditatie te blijven oefenen overwin je uiteindelijk de zinloosheid. Maar tot die tijd profiteer je wel van de positieve bijwerkingen.

,

No comments yet.

Geef een reactie